Skuespilleren

Kan du lide at prøve dig selv af i nye roller?

Kan du lide at spille teater og skuespil? Føler du at du lærer nye side af dig selv at kende, når du træder ind i en rolle? Kan du lide at finde på og være kreativ sammen med andre? Synes du det er sjovt at improvisere og skulle tænke hurtigt? Har du lyst til gå på en efterskole, hvor teatersport, fortælling, drama og skuespil er en vigtig del af undervisningen?

Så er Epos nok en skole for dig!

Lær gennem drama, rollespil og improvisation

På Efterskolen Epos vil du opleve en helt ny måde at blive undervist på, for meget af vores undervisning foregår gennem dramaøvelser og rollespil. I to uger af gangen vil du fordybe dig i et læringsrollespil, hvor du går på opdagelse i en fiktiv verden. Rollespil er teater uden publikum – hvor alle spiller med, og ingen ved præcis, hvad der vil ske. Du lærer at tænke hurtigt, at sætte dig i andres sted og at lytte til, hvor den fælles fortælling er på vej hen.

I løbet af året kommer du til at træde ind i mange forskellige roller. – For eksempel: En adelig opdagelsesrejsende  fra en steampunk verden; en eventyrfigur fra Alice i Eventyrland og en elev på et Hogwarts-inspireret trolddoms-akademi. Det er ikke kun noget, du gør i din fritid – det er en del af undervisningen. -For vi ved at du lærer mere og husker tingene bedre, når du selv er aktiv og medskabende mens du lærer.

Følg linksene nedenfor og se film med eksempler på, hvordan undervisningen på Efterskolen Epos ser ud.

Steampunk - Rollespillet 'Terra Incognita'

Steampunk-rollespillet Terra Incognita

Rollespillet ‘Alice‘ (-in wonderland)

College of Wizardry – et rollespil på et magisk slot

Valgfag i skuespil

På Epos kan du også vælge at have valgfag i skuespil. Her bliver du trænet i teknikkerne bag improteater. Du kommer til at arbejde på gulvet med en lang række teknikker og teaterøvelser hentet fra blandt andet Sanford Meisner, Keith Johnstone og Ivanna Chubbuck.
I løbet af året skaber du improviserede scener sammen med dine medspillere og fordyber dig i skrevet dramatik fra både danske og udenlandske dramatikere. Hvis du selv går rundt med en dramatiker i maven, så vil der også være mulighed for, at du kan skrive og udvikle små teaterstykker på skolen (se også vores profil Fortælleren).

Skuespillerens arbejde handler om, at bruge sine egne følelser til at farve rollen med, så vi håber, at du har lyst til at udfordre dig selv og lære dig selv bedre at kende gennem skuespillerens værktøjer.

Se video om at lære gennem leg

Et tidspunkt hvor du har god tid, så sæt dig godt til rette og se denne video – evt. sammen med din familie. Den tager cirka 15 minutter.
I filmen vil du møde nogle af lærerne på Efterskolen Epos, som fortæller om, hvordan rollespil, drama og teaterøvelser kan lære dig vigtige ting om dig selv og om andre. Filmen er lavet på vores årlige studietur til det magiske slot College of Wizardry.

Spil politiker – og lær om samfundsfag på en anden måde

Hvor meget mon du kunne lære om politik og forhandling hvis du skulle spille rollen som politiker? Og hvor meget kunne du lære om naturen og miljøet, hvis du skulle være ambassadør for én bestemt dyreart eller planteart, og forhandle med andre ambassadører om din arts rettigheder?

Læringsrollespillet ‘Arternes Parlament’ er et eksempel på, hvordan du gennem drama og skuespil kan lære pensum fra både samfundsfag og biologi. Hør elever fortælle hvad de lærte af spillet i denne lille film.

Følg os på Instagram!

Mange forskellige slags valgfag:

På Efterskolen Epos får du måske smag for nye interesser, og du kan melde dig på en stor vifte af valgfag og fritidsaktiviteter som: Forfatterklub, teatersport, sminke og special effects, kostumeværksted, kend dig selv, og meget mere.

Life skills – bliv klogere på livet:

På et år på Efterskolen Epos kommer til at lære en masse forskellige ting – både i undervisningen og i fritiden:
Du får nye venner, du bliver bedre til at samarbejde og løse konflikter, du lærer hvad der skal til for at komme i god fysisk form, du lærer om dig selv og hvordan du reagerer i forskellige situationer og du opdager måske talenter du ikke anede du havde -­ og meget meget mere.

Få en smagsprøve – tag på camp

Find ud af om Epos for dig ved at tage med på en camp i en ferie. På en Epos camp lærer du andre unge at kende, som deler dine interesser. Campen starter med at vi bliver rystet sammen gennem drama- og samarbejdsøvelser. Derefter kan du i løbet af ugen vælge dig på en vifte af forskellige workshops. Få et indtryk af en camp i filmen herunder.