Videoer fra Epos

Epos er en efterskole, hvor man lærer gennem leg og spil. Her kan du være sig selv og prøve dig selv af i nye roller.

I filmene herunder kan du få et indtryk af livet og undervisningen på Epos. Tjek det ud!

Fortællinger for livet
Epos er et sted, hvor vi sammen skaber fortællinger. Det gør vi til daglig på skolen, og det gør vi også på vores årlige studietur, som går til det polske slot Czocha. Her fordyber vi os i flere døgn det storslåede rollespil College of Wizardry, hvor elever og lærere er studerende og undervisere på et akademi for trolddomskunst.

Arternes parlament – læringsrollespil om biologi og samfundsfag

Hvordan ville verden se ud, hvis den var styret af ræve, hugorme og birketræer? Hvilke lovforslag ville en løvfrø argumentere for?
I læringsrollespillet Arternes Parlament udforsker vi en verden, hvor demokratiet omfatter alle dyre- og plantearter. Eleverne spiller rollen som “ambassadører” for hver sin art. Gennem leg og research, debat og samarbejde er opgaven at få sin arts politiske interesser ført ud i livet.

Dokumentar om liverollespillet Nybyggerne på Stormøen

Vi har haft besøg af et hold journalister, som har lavet dette dokumentarprogram om Epos’ liverollespil Nybyggerne på Stormøen. Journalisterne kommer fra Rusland, og var nødt til at forlade deres hjemland på grund af deres kritik af krigen i Ukraine. De arbejder nu for det amerikansk-ejede russisk-sprogede medie Votvot, og har lavet en programserie om skoler, der underviser på alternative måder. Al tale en synkroniseret til russisk, men du kan slå engelske undertekster til under ‘indstillinger’.

Temaforløbet Alice – om fortællinger og kunsten af fortolke

Denne film er fra temaforløbet ‘Alice’. I forløbets første uge skulle eleverne – i rollen som en eventyrfigur – skrive og siden fremføre en eventyrlig fortælling. At man ikke bare er ’fortæller’ men er ’en karakter der fortæller’ har givet et ekstra perspektiv og en interessant vinkel i forhold til elevernes kreative proces.
I forløbets anden uge ’vågnede karaktererne op’ fra deres magiske universer, og fandt sig selv på et sanatorium. Her skulle de – som led i deres helbredelsesproces – lære at tolke og analysere deres magiske vrangforestillinger og underfundige drømme, for at komme til en erkendelse af, hvordan historierne spejler den virkelige verden. Undervejs fik de hjælp af nogle Sigmund Freud-inspirerede psykiatere (dansklærere), som gav dem redskaber til at støtte deres fortolkninger.

Forløbet er inspireret af universet fra Alice i eventyrland. Alice deltog også selv i spilforløbet, og hjalp med at bygge bro mellem de to verdener.

Terra Incognita – læringsrollespil om engelsk, matematik og dansk.

I dette temaforløb spiller eleverne adelige videnskabsfolk fra en magisk parallelverden, der via en portal besøger planeten jorden for første gang. De går på opdagelse på denne ukendte planet ‘Terra incognita’, for at forsøge at aflure dens matematiske og kulturelle hemmeligheder.

Spillet foregår på engelsk, da de opdagelsesrejsende kommer fra en Steampunk-inspireret udgave af 1800-tallets London…

Billeder fra en hverdag på Epos

En lille film med billeder fra en hverdag på Epos.

Leg dig klog
I denne filmstump fortæller engelsklærer Tue Thinggaard hvorfor leg og rollespil er glimrende redskaber i engelskundervisningen. Tanken er måske slet ikke så fremmed: Var det ikke gennem leg, eksperimenter og ’prøven sig frem’ at vi alle på rekordtid blev flydende på vores modersmål?

Rollespil om klimaforhandlinger
Læringsrollespillet COP 42 foregår i år 2036 hvor eleverne deltager i et storstilet klimatopmøde som repræsentanter for forskellige lande og interesseorganisationer. Gennem dialog og forhandling skal deltagerne beslutte, om vi skal omdanne jorden til et ’Ecotopia’, flygte til ’Planet B’ eller finde en løsning et sted midt imellem.

Cosplaywalk til kulturnat
Cosplayere fra Epos skabte en fest omkring sig da de deltog i Kolding Kulturnat.

Epoeter på J-Popcon
Epoeter deltog i J-Popcon (et af danmarks største cosplay-events) og lavede denne lille film om det.

Spil Settlers på tysk
Kan man dyrke sine interesser og lære tysk samtidig?

Livet på Epos
Få et indtryk af fritidslivet og undervisningen på Epos.

Studietur til College of Wizardry
Her er endnu en film fra vores studietur til det magiske polske slot. Se også den lidt længere film fra studieturen længere oppe på siden.

Vil du se flere film fra Epos?

Så gå til Epos’ youtube kanal.

Vil du vide mere?

Så gå på opdagelse her på siden. Hvis du overvejer at blive elev hos os, så start f.eks. med at gå til siden Er Epos for dig? Hvis du er forælder, så start med siden Forældre start her. Hvis du gerne vil have en smagsprøve på Epos, så deltag på en camp i en af dine ferier.

Vi ses :o)