Anerkendende kommunikation

Vi lærer bedre når vi er blandt venner. På Efterskolen Epos vil vi skabe et miljø, hvor vi bakker hinanden op i at udvikle os. –Både fagligt og som mennesker.

AT FØRE EN SAMTALE er en grundlæggende menneskelig evne, som vi alle bruger hver dag. Men det er også en kunst. Og man kan øve sig i at mestre den. Hvordan giver man for eksempel kritik på en måde, så det styrker den anden? Hvilke roller kan være gode at tage, når man samarbejder om et projekt? Hvordan støtter man andre i selv at tage en beslutning? Og hvornår siger venlig stilhed mere end ord?

Kommunikation er meget mere end overførsel af information fra punkt A til punkt B. Det er en levende proces, som former hvem vi er. Vi ønsker at give denne proces gode betingelser, blandt andet ved at arbejde med anerkendende kommunikation.

Det handler om at skabe en kultur af tillid, som gør det muligt at være ærlige overfor hinanden. Når lærere og elever føler sig frie til at tale fra hjertet, giver vi hinanden gode muligheder for at udvikle os i fællesskabet.

• Hver fredag har vi faget ‘Life skills’ hvor vi blandt andet træner nyttige færdigheder som kunsten at være kontruktivt uenige.
  • Vi afrunder hver uge med at alle samles i teatersalen, hvor man har mulighed for at dele ‘highlights’ og værdsættelser fra ugen, der er gået. Det kræver mod – men det giver også mod – at fortælle andre, hvad de har gjort, som vi sætter pris på.
  • Hver anden uge går du en tur med din kontaktlærer og får en snak om livet på Epos. Din kontaktlærer er der for at bakke dig op og hjælpe dig med at nå de mål, du sætter dig for dit år på Epos.
  • I læringsrollespillene lærer du at forhandle, kommunikere og lave aftaler under vanskelige forhold. Vil det f.eks. lykkes dig som diplomat for en fiktiv fremtidsnation at lave gode aftaler med andre lande, som har en anden kultur end din egen?

På Epos vil du lære om kommunikation, konfliktløsning og samarbejde på mange måder: Gennem teori, praksis og – ikke mindst – leg.

Læs blogindlægget Kulturfag er en debatklub for gentlemen  og se den lille film hvor vores kulturfagslærere fortæller om nytten af gode diskussioner.

Læs blogindlægget overvind frygt i fællesskab, af forstander Mathias Granum om, hvordan et fællesskab kan støtte én i at være den, man gerne vil være.