Spil dig klog
Legende læring eller ‘gamification’ betyder at vi bruger elementer af leg og spil i undervisningen. Det betyder ikke, at vi springer over hvor gærdet er lavest ved kun at gøre det sjove. Men det betyder at undervisningen trækker på den motivation, der ligger i at lege.
Ved gamification er det ok at lave fejl. Kun ved at træde ved siden af kan man lære hvad der ikke virker, og blive klogere på hvad der virker. Hvis man ikke har modet til at prøve og fejle – og derefter lære af sine fejl – kommer man ingen steder.
På Epos bruger vi også tid på at lave rugbrødsarbejdet – bruge knofedt og virkelig tage fra – og få lært de basale ting i matematik, dansk, tysk osv. Vi værdsætter den tilfredsstillelse der er i virkelig at blive god til noget.
Men når vi har styr på det basale, så bruger vi legen og rollespillet til at sætte stoffet i perspektiv: Den nye viden sidder først virkelig fast, når vi bruger den i praksis. Vi lærer for eksempel om politik ved at spille de forskellige partier i en forhandling; om filosofi ved at spille Kierkegaards mennesketyper; om eventyr ved at spille en eventyrkarakter, som forsvarer sit eventyrs morale i en retssag osv.
Dansklærer Mads Lund har skrevet denne artikel om legende undervisning på Epos. Dokumentet indeholder også elevkommentarer og evaluering: I en anden verden – undervisning gennem rollespil
Eller se disse film fra Epos med eksempler på legende undervisning