Lær at lære

Hvordan lærer man at lære?

Læring er ikke bare at tilegne sig nogle fakta fordi læreren siger det. Det er mindst lige så vigtigt at lære  hvordan man lærer. Hvis du kender din hjernes hemmeligheder, og hvis du kan sætte dig mål og ved hvordan du motiverer dig selv, så kan du lære næsten hvad som helst.

Er  du nogensinde blevet fascineret af folk, der var virkelig dygtige til noget? Måske har du overvejet, hvorfra de fandt selvdisciplinen og vedholdenheden til at nå så langt?

Du har sikkert også selv i glimt oplevet den dybe tilfredsstillelse ved at udvikle dig. Måske skrev du en dansk stil eller digtede en historie du var rigtig godt tilfreds med. Måske har du oplevet at udvikle dig som spilleder af rollespil, og set hvor begejstrede spillerne blev over det du kunne give dem. Måske har du oplevet, hvordan du gennem træning og vedholdenhed gennemførte et computerspil, som ved første øjekast virkede umuligt at klare. Den type oplevelser giver os et sus, og fylder os med energi til at kaste os over endnu større udfordringer.

Den følelse ønsker vi at give dig på Epos hver dag.

Vi studerer målrettet om formiddagen og laver spilbaserede tema­forløb om eftermiddagen. Du lærer, hvordan du anvender din tid mest effektivt. Du lærer tricks til, hvordan man koncentrerer sig bedst, og hvordan du kan planlægge din dag. Du lærer at bevare overblikket mens du har mange bolde i luften. Og du lærer at afkode, hvordan man skal angribe en opgave for at forstå den hurtigst muligt.

På en efterskole har vi gode rammer til at planlægge undervisningen som vi vil. Det vil sige, at vi har tid til virkelig at gå i dybden med stoffet og ikke bare lære tingene udenad, fordi læreren eller ministeriet siger det. Vi lærer fordi det er vigtigt, og fordi tingene bliver ved at være vigtige når du har forladt klasselokalet. Vi har tid til at stille spørgsmål og reflektere og til at dvæle ved essensen.

Her er der tid til at stoppe op og stille de dybe spørgsmål, du ellers ikke har tid til at grunde over. Du bliver en sejere person, fordi du har brugt tid på at tænke over ting og du bliver en meget bedre studerende fremover, fordi du har fået et godt overblik.

Tid til at slappe af

På Epos forstår vi også vigtigheden af at hvile og give hjernen ro til at bearbejde stoffet. Derfor giver vi kun et minimum af lektier for, fordi du allerede har ydet en stor indsats i løbet af skoledagen. Hjernen og kroppen har brug for at hvile for at fungere optimalt, så det er vigtigere at du sover end at sidde oppe til sent om aftenen for at læse til næste dag. Epos forstår også at finde en balance mellem arbejde og sjov, og derfor tæller pyjamas-­parties, grin og historiefortælling om aftenen lige så meget som den fokuserede matematik om formiddagen.

På Epos ser vi helhedsorienteret på læring. Dvs det handler ikke kun om, hvorvidt du kan sidde klar med spidsede blyanter til tiden. Det handler også om alt det rundt om. Hvis man føler sig godt tilpas socialt lærer man bare bedre. Ligeledes er kost og motion helt centralt. Det plejer måske at være noget dine forældre fortæller dig. Men det passer faktisk. På Epos serverer vi næringsrig og så vidt muligt økologisk mad. Du får små gode mellemmåltider, så dit blodsukker er stabilt hele dagen. Det er nødvendigt for at kunne præstere optimalt. Vi dyrker også motion hver dag 40 minutter før frokost. Her introduceres du til forskellige former for træning, alt lige fra dans og fægtning til army-fitness og yoga. Vi skal have pulsen op og mærke at vi har en krop, og vi udbyder et bredt udvalg af aktiviteter, så du kan vælge det, der passer bedst til dig.

Du lærer at en koncentreret indsats med motion hver dag kan gøre en kæmpe forskel – både fysisk og mentalt – og du kommer i topform i løbet af skoleåret.

Se blog­indlæg fra Epos’ tidl. bestyrelsesmedlem Lauge Schøler om læring.