Kulturfag er en debatklub for gentlemen
Hvordan skaber man gode diskussioner, hvor man tør være uenige, og hvor det er trygt at skifte mening og eksperimentere med sine holdninger og teorier? Det har Epos-lærerne Rasmus Overgaard og Tue Thinggaard udviklet et godt bud på.
De iscenesætter undervisningen i kulturfag (bl.a. samfundsfag og religion) som en akademisk diskussionsklub for gentlemen og -kvinder. Der skabes med andre ord et lille rollespil, hvor alle træder ind i rollen som en respektabel professor, og enhver uenighed håndteres ved, at man først anerkender sandheden og visdommen i det, den anden har sagt. “Alle udstyres med en hat og en lakridspibe“, fortæller Tue, “for som alle ved, kan den, der holder en pibe i hånden, aldrig tage fejl“. Og Rasmus fortæller: “Vi starter debatten med, at alle fortæller, hvad det er for et respektabelt emne, de har skrevet en ph.d. om. Jeg fortæller f.eks., at jeg har skrevet en afhandling om brugen af ethjulede cykler som kavaleri under første verdenskrig. Den fjollede start gør, at vi ikke tager os selv så seriøst. Og derved er der flere, der deltager i debatten, og vores samtaler bliver mere interessante, når først vi har smidt paraderne.“
Af uddannelse er Rasmus og Tue henholdsvis cand. mag. i filosofi og antropologi, og det er nogle baggrunde, der gør dem trænede i at stille gode spørgsmål og vende vores antagelser på hovedet.
På Epos bruges kulturfagstimerne blandt som opsamling og bearbejdninger af de indsigter, som eleverne har fået med sig fra de forrige ugers temaforløb/læringsrollespil.
Se en lille filmstump fra Rasmus‘ og Tue’s kulturfagsundervisning i youtube filmen ´Kulturfag – en diskussionsklub for gentlemen‘.