Sidste forberedelser før skolestart

Af Lauge Schøler, lærer på Epos

Så er det lige op over.

Efterskolen Epos åbner på søndag.

Efter 2 års hårdt og begejstret arbejde starter vi med næsten fuldt hus. Det havde vi ikke troet, da den spæde start gik for længe siden med blot idealer og gode idéer. Idealer og idéer er nemt nok. Praksis er noget andet. Banken troede heldigvis på det. Den sagde mindst 40 elever for at ville lege med. Nu er vi 68 til første skoleår.

Epos unikke faglige og pædagogiske profil og de charmerende fysiske rammer i gamle Danebod Højskole har fået elever fra hele landet til at strømme til og deres forældre til at tro på projektet. Ligeledes har vi oplevet en helt ekstraordinær varme og opbakning fra Sønderborg kommune, foreningen Danebods Venner og i særdeleshed lokalbefolkningen i Fynshav og på Als. Sidstnævnte har bakket op med uvurderligt bestyrelsesarbejde og hvad der må svare til to frivillige fuldtidsstillinger over det sidste år som praktiske medhjælpere. Der er virkelig blevet klippet meget hæk, ordnet mange stikkontakter, ryddet op i baglokaler, lakeret gulve, bagt kager, malet vinduer, ordnet bede osv. osv. osv… Epos vil tage sig ud fra sin absolut bedste side på åbningsdagen takket være jer!

Lærerstaben har været i fuld sving længe. Nogle har været med fra start. Resten blev hyret ved en grundig ansættelsesproces i januar. Vi har et drømmehold, der er klar. Propfuld af professionalisme og ungdommelig (og moden) entusiasme. Detailplanlægningen startede allerede i marts. Nu har vi alle været i gang på skolen siden mandag med den sidste uges slutspurt. Der er mange reglementer og forordninger, der skal planlægges efter. Skemaer skal lægges, værelser skal fordeles, madplan, IT, idrætsudstyr, lærebøger, økonomi, principielle diskussioner, evakueringsplaner, møder og mails og telefonopkald i nærmest det uendelige. Men vigtigst af alt så har vi det sjovt. For det er jo det, det handler om. Selvom der er tjek på det praktiske, så er det jo kun for at skabe plads for den fantastiske efterskoleoplevelse, som Epos bliver. Så vi glemmer ikke det gode humør.

Vi er klar og vi glæder os!

Vi ses!

Epos.Stab