Epos’ forstander kåret til ‘månedens danske fortæller’

Foreningen Fortællere i Danmark har kåret Epos’ forstander Mathias Granum som ‘månedens fortæller’. Kåringen tildeles for Mathias’ arbejde med at grundlægge en efterskole, som baserer sin pædagogik på leg, fortælling og rollespil.

I forbindelse med kåringen har Mathias nedskrevet sin historie om, hvordan hans interesse for fortælling og rollespil blev kimen til Efterskolen Epos:

En pudekamp blev til en efterskole for fortælling og leg

Min interesse for fortælling begyndte en eftermiddag for 17 år siden, hvor jeg havde en pudekamp med min kærestes lillebror Alex, som på det tidspunkt var 6 år gammel. Jeg opdagede, at pudekampen fik tilført en ekstra dimension, hvis jeg fortalte en historie under og mellem vores dueller: En historie om, at Alex var en ridder i en fantasiverden, hvor han skulle bekæmpe trolde og drager for at finde skatte.

Pudekamps-fortællingerne udviklede sig til en fortløbende historie. Med tiden blev puderne udskiftet med blyant, terninger og hjemmetegnede kort over fantasiverdener. Fortællingen kom til at udspille sig mere gennem ord og fantasi end gennem handlinger. Alex’ fætter, storebror og deres venner, som var teenagere, blev også en del af historien, og sammen tilbragte vi timelange rollespilsaftener og -nætter over en periode på adskillige år. Jeg var fortælleren eller ’spillederen’ som digtede universet og stillede forhindringer og dilemmaer op for spillerne. Spillerne, på den anden side, skulle træffe valgene i historien og puste liv i deres karakter lidt ligesom i improvisationsteater.

Min interesse for fortælling og rollespil førte til, at jeg med tiden begyndte at arrangere sommerkurser for unge om rollespil. I starten var det mig selv og nogle af mine tidligere efterskoleelever der ledte rollespillene, men der gik ikke lang tid, før de unge deltagere selv begyndte at skrive deres egne historier, som de prøvede af med hinanden. Historierne kom vidt omkring, og der blev eksperimenteret med mange forskellige genrer. Jeg husker en fællessamling på en camp hvor en deltager udbød, hvad han kaldte et ’Kirkegård-scenarie’. Vi troede først, at han havde skrevet et gyserrollespil, som sikkert handlede om spøgelser og skeletter på en Kirkegård. Det viste sig dog, at han havde skrevet et spil, der tog afsæt i filosoffen Søren Kierkegaards personlighedstyper – spidsborgeren, æstetikeren, etikeren osv.  Undervejs i historien skulle spillerne forholde sig til forskellige dilemmaer med udgangspunkt i den tildelte rolle.

Gennem disse rollespilskurser for unge lærte jeg to ting, som skulle få betydning for min videre livsbane:

• Rollespil kan være et fantastisk pædagogisk redskab, for vi har nemmere ved at huske fortællinger end løsrevne fakta, og vi lærer mest, når vi har mulighed for selv at interagere med stoffet.
  • Der findes en del unge, som er sultne efter at prøve sig selv af i nye roller. Som ung står man ved overgangen til en ny fase i sit liv, og skal forholde sig til, at man både har nye muligheder og at der er nye forventninger til en. Gennem rollespil, teater og fiktion har vi mulighed for at gøre os erfaringer, eksperimentere med adfærd og opbygge livsvisdom i et hurtigt tempo, uden at vores fejltrin har store konsekvenser i den virkelige verden.

Disse to indsigter gav mig lyst til at arbejde med legende pædagogik ikke kun i mine ferier men også til daglig. Da jeg opdagede, at der stod tomme efterskolebygninger til salg for samme pris, som andre mennesker giver for en almindelig familiebolig, så besluttede jeg, sammen med min livsledsager Alea, at vi ville grundlægge en ny efterskole. Efter to års intensivt arbejde lykkedes det os i august 2015 at slå dørene op til Efterskolen Epos, hvor vi tog imod 67 elever til skolens 70 sengepladser.

Epos er en efterskole, hvor unge lærer gennem leg og spil, og hvor undervisningen er bygget op omkring tværfaglige læringsrollespil. Det er en skole, hvor ingen løfter et øjenbryn, når elever til aftensmaden møder op med spidse hobbit-ører; høj hat og svalehale; jedi-kappe eller en Harry Potter tryllestav stikkende ud af lommen.

Fortællinger og fiktion har altid været en måde, hvorpå vi mennesker har søgt at skabe mening i en verden, der går over vores forstand. Gennem vores arbejde med rollespil føler vi, at vi på Epos har skabt en moderne pædagogik som taler til unge samtidig med, at den genopliver fortidens fortælletradition i en ny form.

Mathias Granum i sin rolle som spøgelset ’Den hvide rektor’ i det magiske rollespil College of Wizardry, som Efterskolen Epos afholder en gang om året sammen med Rollespilsakademiet på et slot i Polen.

Faktaboks:
Mathias Granum
Født: 1981
Fortæller siden 2001
Uddannelse: Cand. Mag. i musikterapi
Stilling: Forstander på Efterskolen Epos

Læs mere af historien om, hvordan Efterskolen Epos blev grundlagt.

Læs om Epos-lærer Mads Lunds kåring som månedens fortæller.

Læs om andre ‘månedens fortællere’ på hjemmesiden for Fortællere i Danmark.