Alice in Wonderland: Magisk univers giver stof til fortolkninger

I februar har vi kørt temaforløbet ’Alice’, – et læringsrollespil inspireret Alice i Eventyrland. I den første uge har eleverne – i rollen som en eventyrfigur – skrevet og siden fremført en eventyrlig fortælling. At man ikke bare er ’fortæller’ men er ’en karakter der fortæller’ har givet et ekstra perspektiv og en interessant vinkel i forhold til elevernes kreative proces.
I forløbets anden uge ’vågnede karaktererne op’ fra deres magiske universer, og fandt sig selv på et sanatorium. Her skulle de – som led i deres helbredelsesproces – lære at tolke og analysere deres magiske vrangforestillinger og underfundige drømme, for at komme til en erkendelse af, hvordan historierne spejler den virkelige verden. Undervejs fik de hjælp af nogle Sigmund Freud-inspirerede psykiatere (dansklærere), som gav dem redskaber til at støtte deres fortolkninger.

Alice deltog også selv i spilforløbet, og hjalp med at bygge bro mellem de to verdener.

Læringsrollespillet er designet af dansklærer Mads Lund, som – ud over sit arbejde på Epos – underviser i fortælling og narratologi på syddansk universitet, og har turneret landet rundt med sine egne fortælleforestillinger.

Du kan få en smagsprøve på Epos ved at deltage i Cospos camp 11-14 maj