blogindlæg

Matematik er som en stige…

MATEMATIK ER SOM EN STIGE – hvis man mangler et trin, er det svært at komme højere op. Det siger John Mighton i dette foredrag, som handler om matematikundervisning. Matematik er et fag, hvor hver ny færdighed i meget høj grad bygger videre på det, man har lært tidligere. Og derfor er det så vigtigt, at eleverne har tid til at fordybe sig, og gøre tingene grundigt i deres eget tempo. Forskning viser, at langsomhed og fordybelse betaler sig på sigt.

Men hvordan undgår man, at de hurtigste i klassen keder sig? Én løsning er at anvende IT baserede læringsprogrammer, hvor eleverne får unikke undervisningsfilm og opgaver målrettet deres niveau. Khan Academy er måske det bedste eksempel. Ud over at det er differentieret læring, så er det også øjeblikkelig feedback til eleverne. Og den tid læreren sparer ved ikke at skulle rette opgaver, kan hun bruge på at forberede undervisning, der formidler matematikkens gådefulde og hjernevridende særpræg. En videnskab der er nået så langt, at den har modbevist sig selv, fortjener at blive gjort levende af en veloplagt lærer!