Jeg ville til hver en tid lægge barn til!

Vi har netop holdt ansættelsesweekend for at sammensætte Epos’ lærerteam. I ansættelsespanelet deltog Mette Østerby, som  til daglig er afdelingsleder på Sjølundsskolen.  Hun har skrevet dette blog-indlæg om sin oplevelse af ansættelsesweekenden og af ansøgerne:

Jeg ville til hver en tid lægge barn til!

Af Mette Østerby

Efterskolen Epos hørte jeg første gang om på Facebook ved en tilfældighed. For nogle måneder siden så jeg, at stillingerne til skolens første lærerhold var slået op. Jeg var målløs! Jeg har arbejdet i skoleverdenen i snart 25 år. 10 af dem med udvikling og ledelse. Aldrig havde jeg set så ambitiøst et jobopslag til en lærerstilling.- Min nysgerrighed var for alvor vakt.

Jeg skrev til Mathias Granum, at jeg fulgte deres arbejde med at starte skolen, og at jeg i forhold til lærerbesætningen var meget spændt på, om de kunne få alt det, de bad om. Kunne man, ved at sætte barren højt nok, tiltrække store kapaciteter til deltidsstillinger på en endnu ikke eksisterende skole på Als?

Det kan man, det ved jeg nu.

I denne weekend har jeg været med til at vurdere og bedømme ansøgere. For at sikre bredden i udvælgergruppen var jeg blevet spurgt, om jeg havde lyst til at deltage. Jeg tror, vurderingen var, at jeg med min alder, mine mange år som lærer, mit daglige virke som afdelingsleder for 10. klasse og mor til to store teenagere, ville se på ansøgerne og deres kvalifikationer fra en mere traditionel skole- og forældrevinkel; – Er der styr på fagligheden? Kan de føre op til afgangsprøve? Kan de levere fysik/kemiundervisning, der lever op til slutmålene? Er de fornuftige, ansvarlige og voksne, så man trygt kan overlade sine børn til dem? Kan de drage omsorg for de unge mennesker, når livet af og til gør ondt?

Det er jeg sikker på de kan,- og meget mere til!

De 14 ansøgere, der var inviteret til udvælgelsesweekend, tog mig med storm. De var sprudlende, kreative, imødekommende, kloge, sjove, tænksomme, tjekkede, ansvarlige og fantastisk søde. Et indtryk, der ikke er baseret på en 30 minutters ansættelsessamtale, men på en hel weekend med samtaler, observationer og spørgsmål. For som noget ganske særligt varede ”jobsamtalen” på Epos en fuld weekend. En weekend, hvor ansøgerne kom igennem konkrete undervisningssituationer, samarbejdsøvelser, case-arbejde, teatersport, rollespil og filosofiske diskussioner. Alt sammen for at vi, i det bredt sammensatte udvælgerteam, kunne se de potentielle Epos-lærere i forskellige situationer. Med andre ord var der tilrettelagt et udvælgelsesforløb, der matcher det, som Epos har brug for i et lærerteam.

Jeg tilbragte hele lørdagen med at overvære undervisning. Alle ansøgere var blevet bedt om at forberede 20 minutters undervisning, som de så skulle gennemføre med udvælgere og nogle af de andre ansøgere som elever. Og niveauet var højt. Rigtigt højt. Både det faglige og det metodiske. Undervisningen bar præg af det legende og det kreative. Vi lærte om Sydafrika gennem sang og støvledans, vi lavede guld i kemitimen, vi talte med birke- og elletræerne, for at kunne repræsentere dem i ‘arternes parlament’, vi trak snore på kryds og tværs af lokalet for at illustrere pengenes strøm i samfundet, vi blev klædt på som købmandsdatter i 18-hundredetallet og lærte gennem klædedragten om historie og vi lavede vores eget magic-kortspil om dansk politik, og måtte overveje, hvilken politiker vi ville smide ind i spillet hvornår.

Det var sjovt og nærmest overvældende, og jeg var imponeret over ansøgerfeltet, der ud over deres kreativitet og legende tilgang til undervisning, havde et tårnhøjt fagligt niveau.

Søndag eftermiddag voterede alle udvælgerne oven på weekendens observationer, og alle ansøgerne blev diskuteret og vurderet systematisk. Tilbage er nu for Mathias, som skolens forstander, at træffe de endelig valg og få brikkerne lagt, så alle fag bliver dækket og det bedst mulige team af lærere står klar til at modtage det første elevhold, når det bliver august. Jeg oplevede Mathias som et utroligt velovervejet og indsigtsfuldt menneske, med stort overblik og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at ligegyldigt hvilket lærerteam han får sammensat, bliver det et stærkt hold på alle måder. Jeg ville til hver en tid lægge barn til.

Stor tak til alle ansøgere og udvælgere for en berigende weekend.

Mette Østerby, afdelingsleder på Sjølundsskolen, frivillige udvælgelseshjælper for Epos, tlf. 55883422

Ansættelsespanelet:

Ansættelses-panelet

Fra venstre mod højre: Lauge Schøler (Epos’ udvælgelseskoordinator), Alea Moreno (kommende forstanderfrue), Mette Østerby (afdelingsleder på Sjølundsskolen), Mia Lilliendahl (bæredygtighedskonsulent), Ditte Sø (tidl. udvælgelseansvarlig for United World Colleges/UWC), Mathias Granum (forstander for Epos), Esben Wilstrup (pædagogisk konsulent), Theis Kamuk Larsen (tidl. udvælger for UWC), Kamilla Friis (tidl. udvælger for UWC), Mads Lunau (forstander for Østerskov Efterskole)

Se billeder fra ansættelsesweekenden herunder. Billederne er naturligvis af UDVÆLGERNE og IKKE af ansøgerne. Vi offentliggør Epos’ personaleteam så snart vi er klar.