Epos er åbnet!

Af Lauge Schøler

Så skete det. Epos åbnede officielt i søndags ved en stor ceremoni i skolens teatersal. Til stede var over 200 mennesker heriblandt 68 nye spændte elever, der vil udgøre Epos’ første årgang.

Det var en glad og spændt Mathias Granum, der kunne byde gæsterne velkommen i solskinnet og til musik fra lokale herolder fra Sønderborg. Som skolens første forstander har Mathias og hans livsledsager Alea arbejdet i to år på at realisere deres livsdrøm om at skabe en efterskole, hvor man lærer gennem leg og spil. Et sted hvor den boglige faglighed er i højsædet sammen med et inkluderende socialt fællesskab.

Staben var lige så glade og spændte til bristepunktet efter en hel uges intense forberedelser op til. Vi har haft mange og lange overvejelser om alle aspekter af Epos’ pædagogik  – og gad vide om alle de gode idéer nu også fungerer andre steder end i vores hoveder?

Åbningsdagen bød, udover officielle taler og sang, på rystesammenlege for eleverne og afklarende møder for forældrene. Værelser blev fordelt, man fik hilst på sine nye room mates, sat sig ned i spisesalen til det første aftenmåltid med helt nye ansigter. Mange kender allerede hinanden fra Fantasmos Camps, men der er også mange nye ansigter. Det er en helt speciel følelse at mødes med nye mennesker som måske bliver ens bedste venner i løbet af det kommende år.

Se billeder fra hele åbningsdagen her.

Grundtvig blev nævnt flere gange under ceremonien. Hans tanker om undervisning gennem dialog og vekselvirkning lever stadig videre i 2015 – nu også med online læringsprogrammer og simulationsundervisning.

Fra staben skal der lyde en stor tak til alle, der har hjulpet med at realisere dette – ikke mindst tak til forældrene, fordi I har tillid til at overlade jeres børn til os henover det næste år.

Så er vi igang!