Mit livs nytårsforsæt

Historien om hvordan et nytårsforsæt blev til en skole for legende læring.

Af Mathias Granum, forstander

For fire år siden lavede jeg mit livs største nytårsforsæt. Den 31. december 2011 talte Alea og jeg om, hvad vores mål og drømme var for de næste ti år. Det var første gang jeg hørte mig selv sige, at jeg drømte om at være med til at starte en ny efterskole fra bunden.

På det tidspunkt var min drøm blot nogle få ’billeder’. Jeg havde et billede af, at det skulle være en skole, hvor unge kunne være sig selv, og finde plads til at prøve sig selv af i nye roller ligesom på Fantasmos rollespilscamps, som jeg på det tidspunkt havde ledet gennem nogle år.

Jeg havde også et billede af at befinde mig i en kreds af kolleger, som var ildsjæle. Jeg drømte om at arbejde sammen med mennesker, som kunne tale åbent om deres sorger og successer, og som ville bakke hinanden op i den intense opdagelsesrejse det måtte blive at grundlægge en ny skole med en unik pædagogik.

På det tidspunkt forekom drømmen som et meget langsigtet mål. Jeg tænkte at det mest realistiske var, at der ville gå omkring 10 år. Jeg var heller ikke sikker på, hvordan vejen derhen ville se ud. Hvad er første skridt, hvis man ønsker at starte en skole? Hvilke risici skal man være villig til at løbe? Hvor meget udholdenhed kræves der?

Nu er der gået præcis fire år, og i skrivende stund sidder jeg på Efterskolen Epos og er forstander for den skole, som for fire år siden ikke var andet end et nytårsforsæt. Det er dybt berigende at erfare, at en drøm kan blive til virkelighed, og på nogle måder har virkeligheden endda overgået mine forventninger.

Jeg har benyttet lejligheden til at skrive et nyt afsnit af fortællingen om, hvordan Efterskolen Epos gik fra drøm til virkelighed.

Godt nytår!