VIDEO

På denne side har vi samlet nogle videoer om læring gennem leg og spil samt andre temaer, der er relevante for Efterskolen Epos’ pædagogik.

I dette visionære foredrag taler spiludvikleren Jane McGonigal om, hvordan spil kan hjælpe os med at løse nogle af de udfordringer, verden står overfor. Hun beskriver blandt andet et spil, som forbereder os på en fremtid, hvor vi skal klare os med mindre olie.

John Hunter er folkeskolelærer, og har udviklet en form for brætspil han kalder ‘spillet om verdensfreden’. Grundidéen er, at eleverne gennem spillet får stor frihed til selv at afprøve, hvad der virker og hvad der ikke virker, hvis man vil eksistere fredeligt sammen.

Professor Scott Nicholson taler i dette oplæg om begrebet ‘gamification’. Gamification vil sige, at man tilføjer spildynamikker til situationer, som man normalt ikke forbinder med spil (f.eks. hvis man gør det til en sport at se, hvor hurtigt man kan tømme opvaskemaskinen). Han taler kompetent og kritisk om, hvordan gamification kan bruges og misbruges. Han advarer særligt mod hvordan gamification kan blive en form for ‘bolsjepædagogik’, hvor man gør folk interesserede i belønningen i stedet for selve opgaven.  Han taler desuden om, hvordan man kan bruge gamification på meningsfuld vis til at øge den iboende og naturlige glæde ved at lære nyt.

Denne video fra Khan Academy viser de mere tekniske aspekter af læring og at hjernen og intelligensen kan trænes ligesom en muskel.

Denne video fra Khan Academy fortæller om, at man kan blive god til alt – bare man øver sig og er villig til at fejle undervejs.