Mine første uger på Epos

af Mathias Gissel, Epos-elev årgang 2016-17

Da jeg først så på skolen, fik jeg et helt forkert indtryk af hvordan timerne foregår. Jeg troede at de første timer på dagen var ligesom den normale folkeskole og at eftermiddagen bød på en smule rollespil. Men sådan var det slet ikke. Det var bedre!

For det første var der også rollespil i de første timer om formiddagen, som er egentlige fagtimer. I engelsk har vi f.eks. prøvet at være vampyrer, som skulle optages i en kult.  Så har vi kigget på forskellige korte tekster og digte i dansk, hvor vi også har spillet improvisationsteater med scener fra teksterne. Vi har kigget på atomkraftværker og bomber i fysik.

Og der er kun gået tre 3 uger!

Om eftermiddagen har vi temauger, der bliver undervist som rollespil og læringsforløb. Lige nu har vi “Arternes Parlament”, hvor vi alle er ambassadører for nogle forskellige dyr og planter. Det er både sjovt og lærerigt.

Inden frokost har vi nogle forskellige ting vi skal. Enten skal vi lave noget fysisk aktivt eller også skal vi gøre rent. Og det kan godt være, at det virker dødssygt at rydde op, men det er faktisk ret hyggeligt og det er kun to gange om ugen!

De andre dage har vi svedblok, som er idræt med forskellige temaer.

Om mandagen er der valgfag og lektiecafe. Valgfagene skifter, så man både kan vælge fortælling, teater, selvforsvar, fysik og andre ting.

Det overraskede mig, at der er varm mad både til frokost og aftensmad. Efter aftensmad har vi ZenZeit, som er en time, hvor man skal lave stille afslappende aktiviteter.  Det kan nemlig godt blive hårdt, at være sammen med så mange mennesker hele tiden.

Inden vi skal i seng, er der som regel aften-te og boller, hvor vi lige kan få lidt at spise, inden man skal sove.

Om fredagen er der ’kampen mod kaos’, hvor alle gør hele skolen ren og gør klar til weekend.

Man kan vælge om man vil være på skolen i weekenden. Det er meget sjovt at være her i weekenden, fordi der sker så mange forskellige ting. Lørdag og søndag kan man spille rollespil morgen, middag og aften! I hverdagene er det kun om aftenen, der er rollespil. Der er altid nogen, der laver noget sjovt hver aften, og der er noget for alle.

Når et nyt skoleår begynder, kommer der nogle ryste-sammen-lege for alle, for at man kan lære de andre at kende. Det er sjovt, at lave noget sammen og stemningen blandt eleverne er god og man bliver mere afslappet. Og jeg tror, at det hjalp mange, der var generte. Men nu kender man nærmest alle eleverne (de hedder ’epoeter’ :).

Det virker også som om man har fundet sider af sig selv, som man ikke engang vidste man havde!

Livet her på Epos er meget afslappet og der er plads til alle, uanset hvor speciel man er.

Her på Epos er Speciel normalt!

Læs også blogindlægget: ‘Epos: Et miljø uden dumme bemærkninger‘ af epoet Naja Barkholt