Sociale-kompetencer-er-haard-valuta2

At kunne skifte perspektiv

I vores moderne videnssamfund må vi forberede unge på et arbejdsliv, hvor de skal bruge sig selv som hele mennesker. Her er kvaliteter som empati, venlighed og gensidig tillid ofte lige så vigtige, som ens tekniske færdigheder.

På Efterskolen Epos ønsker vi at investere i elevernes sociale kompetencer, og vi vil blandt andet trække på indsigter fra positiv psykologi. De unge vil blive præsenteret for teori og øvelser, der styrker deres evner indenfor anerkendende kommunikation, samarbejde og projektledelse.

Rollespil er også en god måde at udvide sin menneskelige horisont, og se verden fra andre perspektiver: Forestil dig for eksempel hvis du i et spil om dansk politik får til opgave, at du loyalt skal repræsentere et parti, som har andre holdninger end dig selv. Eller hvad hvis spillereglerne var, at man fik point for at bygge konstruktivt videre på de andres idéer, i stedet for den sædvanlige politiske mudderkastning? På Epos bestemmer vi selv spillereglerne, og det giver os plads til at eksperimentere med samværsformer, og prøve os selv af i nye roller.