Hvordan vil du erobre verden?
Af Tore Ladehoff Severinsen, Elev årgang 2015-16

Her på Efterskolen Epos er alternativ undervisning i fokus. Et eksempel var, da vi fra den 22-25 November havde valgfag med programmet Civilization 5.

Civilization 5 er et strategispil, som går ud på at opbygge din egen civilization og konkurrere med andre civilisationer. Dette kan gøres gennem teknologi-kapløb, kulturelt og selvfølgelig også gennem krig.

I vores undervisning spillede vi spillet med fokus på forskellige strategier for at blive bedre til spillet. Vi lærte også mange historiske årstal og navne på folkeslag som mange ikke havde hørt om. De civilisationer som vi i spillet konkurrerede med var blandt andet, Aztekerne, Babylon og Zuluerne. Alle sammen folkeslag som mange elever nok ikke kendte til.

Derudover lavede vi spørgsmål til hinanden om, hvornår forskellige teknologier blev opfundet, og hvordan de først blev brugt. Her et eksempel:

“Denne teknologi blev først opfundet i Kina i det 9. århundrede”. Hvis du ikke er sikker kommer der et hint mere. “Kineserne brugte det til at lave fyrværkeri”. Nu ved du pludselig lidt mere om krudt.

Hvad syntes jeg om den her måde at lære på? Jeg har fornemmelsen af, at jeg lærer mere af denne form for undervisning, da jeg kan fokusere 100% på opgaven hvis jeg syntes det er interessant arbejde. Den viden som jeg suger ind i vores historiske spørgsmål, hjælper mig med at erobre verden med min romerske hær, hvilket giver mig lysten til at lære alt jeg kan i undervisningen.

Mængden af historie jeg har lært af bare fire dages undervisning her på epos, er nok mere end hvad jeg har lært på de sidste to år i folkeskolen. Jeg har samtidigt også lært meget engelsk, samfundsfag og geografi. Samfundsfag da vi skal sætte vores civilisation op som et liberalistisk eller måske kommunistisk land, og geografi da vi spiller på en replica af jorden.

Jeg er blevet meget glad for den undervisning vi får her på epos. Hvis du er en som synes det her lyder fedt, så kom og prøv at erobre verden med os.

Find ud af om Efterskolen Epos er noget for dig her: Er du Taktiker?

Se også vores lille film om, hvordan brætspil i tyskundervisningen kan hjælpe dig med at lære sprog på en hurtigere og sjovere måde.