Naja Barkholt - cosplayer, campdeltager og kommende elev.

Epos, et miljø uden dumme bemærkninger

Af Naja Barkholt. -Cosplayer, campdeltager og kommende elev

Jeg ville helt klart kalde mig selv en nørd, lige meget hvem jeg snakkede med. Ordet er på det seneste blevet utrolig universelt, og er ikke- som da jeg var yngre, et grimt ord, brugt til at fornærme folk der havde niche interesser. Der er dog ikke ret mange mennesker i min omgangskreds, der ved at jeg også er cosplayer, eller at jeg specifikt har valgt en efterskole hvor der er flere folk der deler min hobby.

Men nu hvor afgangsprøverne snart nærmer sig, er det lidt svært ikke hele tiden at støde ind i spørgsmål om, hvor man skal hen, efter man langt om længe slipper ud af folkeskolens svøbe. Mit problem er at jeg, i forhold til mine klassekammerater, ikke havde mulighed for at besøge min kommende efterskole på efterskolernes dag, fordi den ligger små 3 timers kørsel fra København. Dette har betydet at mit svar når folk spørger ind til min efterskole, har været noget i retning af ”Den ligger i sønderjylland og den er ret nørdet” Jeg havde ikke rigtig haft ’The Efterskole Experience’ som det lod til alle andre havde.

I min påskeferie fik jeg dog rettet op på dette, for i stedet for at bruge ferien på sove halvdelen af dagen væk og gå i panik over afleveringsopgaver, havde jeg meldt mig på en 4 dages Epos Camp. Det var en nærmest surrealistisk oplevelse at møde så mange mennesker på min alder, der delte mine interesser, da jeg er den eneste på min årgang, der har en langsomt voksende samling af parykker, og tager til conventions ca. to gange om året. Jeg var faktisk overrasket over hvor mange på efterskolen der cosplayede, for af hvad jeg havde hørt var størstedelen af dem der gik der mere til bord-og liverollespil.  Efter en snak med skolens kommende cosplaylærer, fandt jeg dog ud af at der faktisk var interesse for at cosplay skulle blive sat mere i fokus på efterskolen.

Hvis jeg skulle gå i detaljer om hvor fedt mit besøg på Epos var, ville dette blog indlæg fylde alt for meget. Jeg er helt sikker på, at jeg kommer til at have et godt efterskole år, og jeg har mødt flere mennesker end jeg kan holde tal på. Men især en ting jeg nød ved mit besøg på Epos var atmosfæren. Jeg kommer fra en skole, hvor alles udseende rager alle andre, og hvor ting som et skoskift eller ekstra make-up meget hurtigt kan blive til en hel masse kommentarer. Det var som en helt anden verden på Epos. Jeg så allerede den første dag en pige i cosplay, og hvad jeg mere lagde mærke til var, at ingen kommenterede på det. Der var den her form for enighed om at det da egentlig bare var cool nok.

Det er denne enighed, jeg tror adskiller Epos fra så mange andre steder. Man behøver ikke at have en reaktion til, at en person render rundt i røde kontakt linser eller steampunk briller, for det er bare sådan tingene er. Jeg var ikke helt sikker på, hvordan det ville blive modtaget at jeg til festmiddagen søndag havde fuldt cosplay på, men ”Fed hat” var den eneste bemærkning jeg hørte. Jeg kan helt klart sige at det er denne afslappede atmosfære jeg glæder mig til at opleve mere af på Epos.

Se billeder fra photoshoot på Epos campen 2016.